Hoe bepaal je wat je jouw klanten per uur vraagt? Of wat gaat jouw product kosten? No worries! We gaan proberen het makkelijker voor je maken. Met deze tips bepaal jij binnen no time jouw ideale tarief.

Ken je kosten

Voordat je een prijskaartje aan je product of dienst kan hangen, moet je eerst je kosten kennen. Wat kost het jou om jouw product of dienst te maken of leveren? Het gaat hierbij om het totaal aan uitgaven, zoals inkoop van materialen, verzekeringen, (afschrijvingen van) apparatuur en sales. Dat kostenplaatje maken is de eerste stap bij het bepalen van je uurtarief/prijs.

Check de concurrent

Kijk ook naar wat andere zzp’ers in jouw sector vragen. Maar: ga niet kopiëren en blijf kritisch en eerlijk. Wat bied jij meer of minder dan je concurrent? En wat betekent dit voor je prijs/uurtarief? Zit je ver boven of onder het uurtarief van concurrenten? Zorg voor een goede uitleg aan je klant.

Doe jezelf niet tekort

Besef dat je prijs niet alleen afhangt van jaren ervaring. Het lijkt misschien logisch dat iemand met tien jaar ervaring een veel hoger uurtarief hanteert, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. In de wereld van zzp ben jij one-of-a-kind. Durf jezelf niet te onderschatten.

Vind de juiste balans tussen flexibiliteit en waarde

Soms komt het voor dat je moet onderhandelen over je prijs. Ons advies: geef niet zomaar te veel toe. Er komt namelijk een punt waarop je waarde verloren gaat. Begrijp ons goed, flexibel zijn is af en toe nodig. Maar houd vast aan de kern van wat je waard bent. It’s all about balance!

Onderhandel met zelfvertrouwen

Kortgezegd draait het bepalen van je uurtarief om het volgende: je kosten begrijpen, jouw unieke bijdrage inzien en de juiste positie in de markt vinden. Vind je dit lastig? Kijk dan eens naar de handige rekentool van de Kamer van Koophandel (KVK). Liever persoonlijk advies? Neem contact op met de adviseurs van Werkcentrum Noordoost-Brabant. We helpen je graag op weg.