Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid is het fysiek en mentaal inzetbaar houden van werknemers, zodat zij gezond en met energie aan het werk kunnen blijven. Nu en in de toekomst. Als werkgever kun je op verschillende manieren investeren in de duurzame inzetbaarheid. Bijvoorbeeld door leren en ontwikkelen te stimuleren binnen je organisatie, een goede werk-privébalans te bieden en fysiek zwaar werk minder belastend te maken.
De accountmanagers van Werkcentrum Noordoost-Brabant denken graag met je mee over het verbeteren van je personeelsbeleid. Misschien heb je zelfs recht op bepaalde regionale subsidies.
Langdurig verzuim
Langdurig verzuim van een werknemer is niet fijn. Niet voor de werknemer, en óók niet voor jou als werkgever. We spreken van langdurig verzuim als iemand langer dan zes weken niet kan werken, bijvoorbeeld door een burn-out, depressie of langdurige ziekte. Het UWV maakte een uitleg en stappenplan wat je als werkgever moet doen in zo’n situatie. Vanaf de eerste dag van ziekte tot aan het moment dat de werknemer een WIA-uitkering kan aanvragen (na twee jaar).
Voorkomen is beter dan genezen
Niet al het (langdurig) verzuim van jouw medewerkers kun je voorkomen. Mensen worden nou eenmaal ziek of krijgen in hun privéleven te maken met gebeurtenissen of ongelukken die zorgen voor (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid. Maar je bent als werkgever niet volledig machteloos. Voordat iemand uitvalt, zijn er vaak signalen die erop wijzen dat diegene niet lekker in zijn of haar vel zit. Denk aan: vermoeidheid, minder concentratie, terugtrekken, slechte prestaties leveren of vaak te laat komen. Hoe eerder je erbij bent en het gesprek aangaat, hoe meer ellende je de werknemer én jouw organisatie kunt besparen.
Medewerker functioneert niet
Vroeg of laat kan je iemand in je organisatie hebben die niet goed functioneert. Verschillende oorzaken kunnen daaraan ten grondslag liggen. Zoals het ontbreken van vaardigheden, persoonlijke problemen, een te hoge werkdruk of een mismatch met de functie. Hoe dan ook is het raadzaam om te beginnen met een goed gesprek. Wat maakt dat het niet lekker loopt? Toon oprechte interesse en probeer de medewerker te begrijpen. In samenwerking met de medewerker zijn er altijd wel dingen die je kunt doen om de situatie te verbeteren. En heel soms is het uiteindelijk de beste keuze om als werkgever en werknemer niet samen verder te gaan. Eens sparren met een accountmanager? Neem contact op met Werkcentrum Noordoost-Brabant.
Laaggeletterdheid
Wist jij dat 1 op de 6 mensen moeite heeft met lezen, schrijven en/of rekenen? Grote kans dat ook in jouw organisatie laaggeletterden werken. Vooral in de sectoren industrie en energie, bouw, en zorg en welzijn komt laaggeletterdheid vaak voor. Je ziet het bijvoorbeeld terug in hoger ziekteverzuim, beperkte digitale vaardigheden en moeite om certificaten te behalen.
Een goede werkgever is zich bewust van verschillende taalniveaus. En maakt laaggeletterdheid bespreekbaar en een onderdeel van beleid. Een andere maatregel die je direct kunt toepassen, is in eenvoudige taal communiceren (taalniveau 1F/A2 of 2F/B1). Tot slot kun je investeren in het taalniveau van je medewerker(s). In dat geval is Werkcentrum Noordoost-Brabant er voor jou. Neem gerust contact op voor de mogelijkheden.